Hari Jumaat, 2 Oktober 1998, jam 6.45 petang ketika saya baru pulang dari sekolah agama...
 
Adik  : Nape muka ibu berkerut-kerut? Ibu sakit ke?
Ibu    : Takde ape2 la. Masuk mandi pastu siap2 pegi mengaji.
Adik  : (Masuk tanpa banyak tanya).


 
Balik dari mengaji...

Ayah  : Along duduk rumah jaga adik. Kunci semua pintu. Ayah nak hantar ibu pegi hospital. Ibu dah sakit nak bersalin.
Along : Ayah balik tak?
Ayah  : Nanti ayah telefon.
Adik  : Kite nak dapat adik ek ayah (ntah ape2 soalan saya tanye time tu).
Ayah  : Doakan ibu selamat ye.



Jam 10.25 malam melalui panggilan telefon...

Ayah  : Ibu dah bersalin. Dapat adik perempuan..
Adik  : Adik?? Nape panggil dia adik???
Ayah  : Sebab adik dah jadi kakak. Kejap lagi ayah balik rumah.


 
Selepas beberapa hari...

Adik  : Ibu, nape orang selit2 duit kat tepi bantal baby ni?
Ibu    : Tu duit sedekah. Orang bagi dekat baby. Sekarang dah kena panggil adik ni "kakak".
Adik  : Hah??!! Kakak!!! Tak nak!!! Tak nak!!!
Ibu    : Jangan cakap kuat2. Nanti adik bangun.
Adik  : Huhhh (Merajuk konon protes tak puas hati). Sikit2 baby, sikit2 adik.



Syawal 1431H ketika menonton tv...

Kakak : Bagi remote tu kat akak. Asyik tengok kartun je.
Adik   : Mana boleh!!!
Kakak : Kejap je la!!! (Terus ambik remote dari tangan adik)
Adik   : Kakak ni!!!!!!!!!!!!


 
Tibe2 ayah muncul...

Ayah  : Gaduhkan ape tu???
Kakak : Ni ha. Asyik tengok tv je. Pi baca buku sana. Nak exam dah kan.
Adik   : Elle, nanti, jap lagi laaa.
Kakak : Kite minta remote die tak bagi. Pastu kite ambik je la.
Ayah  : Ni siapa kakak, siapa adik ni?
Kakak : Tu kakak (sambil menunjuk jari kat adik). Ni adik.
Ayah  : ?????


Macam ni la life saya dengan adik. Hari2 bergaduh if duduk rumah. Gaduh2 pun i tetap sayang u my dear. Masa die baru lahir, saya memang agak jeles. Yela kan. Semua bagi perhatian kat die.  Rase macam disisihkan. 12 tahun saya jadi anak bongsu ibu dengan ayah, tetibe ade orang "merampas" kedudukan saya. Huhuhuhu... Dengan paksa dalam rela, lama2 saya dah bole sesuaikan diri dengan panggilan "kakak".

Hari ni birthday adik saya. Happy birthday my little sis. Semoga panjang umur dan sentiasa dimurahkan rezeki. Semoga dapat capai impian yang kakak tak dapat semasa umur kamu ye. Aminnn....

0 Orang Berkata-kata: